fbpx

Brombær – septembers sorte guld

i august og september kan du plukke vilde brombær i naturen, og der er rigtig god grund til at få flest muligt af de skønne bær.

Brombær – og særligt de vilde – er nemlig en sand “super-food”, som både smager fantastisk og gavner din sundhed på flere måder.

  • Et højt indhold af salicylsyre virker anti-inflammatorisk og beskytter dit hjerte. Forskning peger desuden på, at salicylsyre kan hæmme visse kræftformer
  • De er antioxidanter og har en gavnlig effekt på slidgigt og leddegigt
  • Et højt indhold af vitaminerne A, B, C, E og K
  • Indeholder mineralerne: fosfor, jern, kalcium, magnesium og zink
  • De regulerer blodkolesterolniveauet.
  • De indeholder mange gode fibre og forholdsvis få kalorier

Det er selvfølgelig oplagt at bruge brombær i tærter, muffins eller som toppings på morgenmaden.

Jeg er også vild med den viste brombærsalat.

Hvis du gerne vil fryse brombær, er det en god idé at lave dem løsfrosne. Det gør du ved at placere dem med lidt afstand på en bakke, som kan komme  fryseren. Når de er frosne, hældes de på pose.

NÆRINGSINDHOLD PR. 100 GRAM

Energi 42 kcal
Protein 1,4 g
Kulhydrat 4,7 g
Fedt 1 g
Kostfibre 4,3 g

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *